Inleidende les
Bij onze geboorte zijn vrijwel alle neuronen in onze hersenen – een indrukwekkende 80 tot 100 miljard – al aanwezig. In de eerste levensjaren worden er in hoog tempo verbindingen gelegd tussen deze neuronen. Deze verbindingen vormen de basis voor functies als gerichte bewegingen, probleemoplossend vermogen en zelfs het inschatten van gevaar. Hoe vaker we een handeling of gedachtepatroon herhalen, hoe sterker de verbindingen worden die deze ondersteunen. Dit principe noemen we neuroplasticiteit: het vermogen van de hersenen om zich aan te passen en te reorganiseren.
Wanneer een verbinding minder vaak wordt gebruikt, verzwakt deze. Dit proces, ook wel synaptisch snoeien genoemd, zorgt ervoor dat de hersenen efficiënt blijven werken door verbindingen die niet langer nodig zijn te elimineren. Dit natuurlijke proces helpt ons bij het verbeteren van vaardigheden en het aanpassen aan nieuwe situaties.
Onze hersenen vormen een complex netwerk, waarin elke neuron via zijn uitlopers (dendrieten) verbinding maakt met duizenden andere neuronen. Dit netwerk stelt ons in staat om gedachten, bewegingen en emoties soepel te coördineren.
De rol van beweging in hersenontwikkeling
Beweging speelt een cruciale rol in de ontwikkeling van het brein. Neuropsycholoog Erik Scherder benadrukt het belang van fysieke activiteit in zijn onderzoek en publicaties. In zijn boek Laat je hersenen niet zitten legt hij uit dat bewegen de hersenen letterlijk activeert. Door fysieke activiteit wordt de bloedsomloop gestimuleerd, wat de stofwisseling en communicatie tussen hersengebieden verbetert.
Dit leidt tot betere concentratie, alertheid en een verbeterde werking van de prefrontale cortex, het hersengebied dat verantwoordelijk is voor belangrijke functies zoals planning, probleemoplossing en emotieregulatie.
Uit recente onderzoeken blijkt bovendien dat kinderen die regelmatig bewegen, beter presteren op school. Beweging stimuleert niet alleen het leervermogen, maar helpt ook kinderen met leeruitdagingen of een lagere leerprestatie om zich beter te ontwikkelen.
De samenwerking tussen de hersenhelften
Ons brein bestaat uit een linker- en een rechterhersenhelft, die voortdurend informatie met elkaar uitwisselen. Deze samenwerking is essentieel om de wereld om ons heen te begrijpen. Stel je bijvoorbeeld voor dat je het woord "bal" hoort. Het verwerken van dat woord begint in de linkerhersenhelft, waar het geluidsaspect wordt verwerkt. Tegelijkertijd helpt de rechterhersenhelft om een visuele voorstelling van het woord te maken. Pas wanneer beide hersenhelften samenwerken, ontstaat een volledig begrip van wat een bal is.
Motorische ontwikkeling en hersensamenwerking
De motorische ontwikkeling van een kind speelt een sleutelrol in het versterken van de samenwerking tussen de hersenhelften. Deze ontwikkeling verloopt in verschillende fases, die elk bijdragen aan een betere coördinatie en cognitieve vaardigheden.
In deze training ontdek je:
- De vier motorische ontwikkelingsfases en hun invloed op hersenontwikkeling.
- Hoe je door middel van observatie de bewegingen van kinderen kunt interpreteren en analyseren.
- Hoe je kunt vaststellen welke motorische vaardigheden nog verder ontwikkeld kunnen worden.
- Specifieke oefeningen om de motorische en lateralisatieontwikkeling te stimuleren.
- Wat dyslexie te maken kan hebben met een achterstand in de lateralisatie
Deze training is opgebouwd uit videomateriaal waarin kinderen voorbeelden laten zien van bewegingen en oefeningen. Dit biedt jou praktische handvatten om aan de slag te gaan in je klas, groep of thuissituatie.
Het lichaam in kwadranten: een visuele benadering
We werken met een model waarin het lichaam wordt verdeeld in horizontale en verticale kwadranten. Dit model helpt ons om de samenwerking tussen beide hersenhelften en de motorische ontwikkeling van kinderen beter te begrijpen. De oefeningen en testen die we aanbieden zijn gebaseerd op deze indeling, zodat je doelgericht kunt werken aan het versterken van de lateralisatie.
Voor wie is deze training bedoeld?
Deze training is ideaal voor leerkrachten, therapeuten, en andere professionals die met kinderen werken. Ook ouders die thuis met hun kind aan lateralisatie willen werken, zullen veel praktische kennis en oefeningen opdoen.
Wat anderen zeggen over deze cursus
“
"Het is een hele duidelijke training, mede door al die filmpjes" (schoolcounsellor)
“
"Ik heb het gelijk ingezet in de praktijk, wat fijn dat het zo praktisch is! Ik ben echt enorm enthousiast" (ambulant begeleider jeugd)
“
"Ik val zelf ook door de mand met de testen... oeps. Maar wel fijn dat ik nu ook wat meer begrijp van mijn eigen zoon met dyslexie en hem ook echt kan helpen" (moeder)