Inleiding Expert Hoogbegaafdheid

Welkom!

We vallen maar meteen met de deur in huis. Schooluitval, schooltrauma, niet op de juiste plek zitten, je niet passend voelen, je anders voelen... het was ons een doorn in het oog dat er zo veel kinderen en jongeren met enorm veel talenten toch niet gelukkig bleken in het onderwijs. En dat terwijl op elke school wel hoogbegaafde leerlingen zitten. 1 Op de 30 kinderen is namelijk hoogbegaafd. Blijkbaar is er te weinig kennis om hoogbegaafde kinderen goed te kunnen begeleiden in het onderwijs. Zelfs op de speciaal hiervoor opgerichte HB-scholen loopt het soms spaak. Hoe kan dat? Hoe kan het dat kinderen, jongeren, zich zo naar voelen dat ze liever niet meer naar school gaan? Dat ze het opgeven? Wat zou er moeten veranderen? 

Toen wij ons op deze vragen gingen storten kwamen we vooral een overvloed aan informatie tegen over hoogbegaafdheid. HEEL veel informatie, maar heel WEINIG écht concrete handvatten voor de begeleiding van deze kinderen. Door de brei aan informatie krijg je maar moeilijk een goed, helder overzicht van hoe je hoogbegaafdheid herkent en op welke manier je deze kinderen kunt begeleiden. Met name in het onderwijs vormt juist die begeleiding duidelijk een probleem. Niet omdat leerkrachten en docent niet willen, maar omdat het simpelweg onmogelijk is om je een weg te banen door die brei aan informatie. En dan sta je, met al je liefde en toewijding voor kinderen, met de handen in het haar: "Wat moet ik nou precies doen??"

We spraken ouders, docenten en leerkrachten, psychologen, orthopedagogen en vooral hoogbegaafde kinderen zelf. Een aantal belangrijke zaken viel daarin op:

  • Hoogbegaafde kinderen voelen zich niet begrepen en begrijpen zichzelf vaak ook niet
  • Ouders belanden vaak in een web van begeleidingen en zoeken naar een passende weg
  • School/ leerkrachten weten zich vaak geen raad met een hoogbegaafd kind in de klas en krijgen geen overzicht door de brei van informatie

Als hoogbegaafden weten wij, schrijvers van deze opleiding, maar al te goed hoe het voelt 'anders te zijn', er niet bij te horen, de meest simpele vragen niet te begrijpen. Maar eigenlijk wisten wij, ondanks dat we zelf in dat schuitje zaten, niet waarom. We wisten het gewoon niet. We konden er niet exact de vinger achter krijgen. Daarom zijn wij onderzoek gaan doen. Jarenlang. En hebben we heel veel gepraat, uitgeprobeerd, gelezen, nog meer gelezen, nog meer mensen gesproken. En uiteindelijk zijn we gekomen tot een aantal doelen die wij onszelf gesteld hebben voor de deelnemers aan deze opleiding. Dit is wat wij willen bereiken:

  • de berg aan informatie moet OVERZICHTELIJK gemaakt worden.
  • begeleiders, zowel leerkrachten, docenten als coaches, moeten zoveel mogelijk INZICHT krijgen in hoe hoogbegaafden denken en in de verschillende BEHOEFTES die zij hebben.
  • begeleiders moeten HAPKLARE OPLOSSINGEN krijgen die hen helpt in de begeleiding van hoogbegaafden op school.

Wij hebben ons voor jullie door de brei aan informatie geworsteld en hebben een helder overzicht gemaakt waar jullie mee uit de voeten moeten kunnen. Je kunt gemakkelijk informatie terugvinden door op de verschillende lessen te klikken. In de lessen staat steeds waar je meer informatie kunt inzien. De lessen zelf zijn inhoudelijk van aard en geven beknopt weer wat er aan informatie is over de specifieke onderwerpen. Wil je dus graag meer informatie en verdere verdieping, dan kun je die vinden, wil je juist meer praktische oplossingen, dan bieden wij die ook aan. Voor ieder wat wils. Juist omdat we weten dat ieder mens zijn eigen behoeften heeft. 

Je kunt voor 2 routes kiezen binnen deze opleiding:

  1. Je volgt de lessen om meer inzicht te krijgen in het hoogbegaafde kind. Je gebruikt de lessen als naslagwerk om ook op een later moment nog eens te bekijken hoe het ook alweer zat. Je mag de materialen uit de opleiding gebruiken in de begeleiding van jouw leerlingen, maar wil jezelf niet 'Expert Hoogbegaafdheid' noemen. 
  2. Je studeert af als Expert Hoogbegaafdheid. Het is dan nodig om de lessen te volgen en elke module af te sluiten met een huiswerkopdracht. Deze opdrachten doe je met een leerling/ cliënt/ kind in jouw omgeving. Je stuurt de opdracht in naar jouw persoonlijke docent. Jouw huiswerk wordt voorzien van inhoudelijke feedback. Bij een voldoende beoordeling voor alle gemaakte huiswerkopdrachten kun je het certificaat aanvragen en mag je jezelf Expert Hoogbegaafdheid noemen en het logo voeren op social media en/ of jouw website. 

Waarom 'Expert Hoogbegaafdheid'?

Op Wikipedia lezen we: "Een expert wordt geacht veel kennis en ervaring te hebben op een bepaald terrein. Een expert kan als deskundige geraadpleegd worden door een ander, bijvoorbeeld een particulier, een organisatie of een rechtbank. Het tegendeel van een deskundige is een leek." 

Niet alleen kun jij veel kennis opdoen in deze opleiding, maar door het doen van de huiswerkopdrachten met hoogbegaafde leerlingen of cliënten en de scherpe feedback van jouw docent zorgen we er samen tijdens de opleiding voor dat je ervaring opdoet én verdieping zoekt in jouw ervaringen. Onze docenten beschikken zelf over een bak aan ervaring en zullen jou dan ook door middel van de feedback 'op scherp' zetten. Daarom durven wij het aan om eenieder die slaagt voor deze opleiding het certificaat 'Expert Hoogbegaafdheid' uit te reiken. 

We wensen jou heel veel plezier bij het volgen van deze opleiding. Maak vooral gebruik van ons en onze expertise door het stellen van vragen aan jouw docent. Ook na het volgen van de opleiding, hopen we dat jij jouw vragen blijft stellen. Want samen maken we het onderwijs voor alle kinderen passend. 

Hartelijke groet,

Namens de docenten aan de Wegwijs Academie


{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>