Les 1 Inleiding in de opleiding tot LEREN LEREN Specialist

Welkom bij de online opleiding tot LEREN LEREN Specialist 

Tijdens deze opleiding leer je technieken aan die gebruikt kunnen worden in de klas, tijdens het geven van instructies of in de praktijk bij de begeleiding van leerlingen met leerproblemen. Jij wordt de specialist op het gebied van visueel leren en leertechnieken. Je leert hoe je kinderen en jeugd kan helpen bij het verbeteren van het begrijpend lezen, leren leggen van verbanden en met het beter onthouden van de lesstof. En, het allerbelangrijkste, jij helpt leerlingen te onderzoeken waar zij belemmeringen ervaren, gericht te oefenen wat ze nog kunnen leren en te laten zien wat ze in huis hebben. 

‘Er zit meer in dan eruit komt’

Deze uitspraak hebben we ouders of docenten vast wel eens over een leerling horen zeggen. Maar waarom komt er soms niet uit wat erin zit? En wat doet zo’n situatie met het welzijn van een kind? De opleiding tot LEREN LEREN Specialist begeleidt jou bij het anders kijken naar kinderen, leren en gedrag en het begeleiden van kinderen naar het zoeken van groei daar waar zij belemmeringen ervaren.

Er kan vanalles aan de hand zijn waardoor leerlingen niet kunnen laten zien wat ze eigenlijk in huis hebben. Denk daarbij aan kinderen met dyslexie, AD(H)D, hoogbegaafdheid, maar ook kinderen die verbaal minder sterk zijn of zich sociaal niet geaccepteerd voelen ervaren vaak belemmeringen bij het leren.  

De opleiding tot LEREN LEREN Specialist is een brede opleiding waarin we naar verschillende aspecten van het lerend kind kijken. De komende lessen gaan we kijken naar de volgende onderwerpen:

Het brein in relatie tot leren

We nemen de functies van de twee hersenhelften door en bespreken welke invloed een verminderde samenwerking van de hersenhelften, de dominantie van één van beide hersenhelften en bijvoorbeeld angst op het brein en op het leren heeft. We hebben het over het korte- en langetermijngeheugen en de manier waarop informatie overgebracht kan worden om het leren, begrip en onthouden te bevorderen. 

Verbetering van het begrijpend lezen met de Tekstbegripstrategie en de Cornell-combinatie-methode

We gaan dieper in op het onderdeel 'begrijpend lezen' middels de Tekstbegripstrategie. Je leert teksten op een andere manier te lezen, te markeren en aan de hand van die markering een structuurmap te maken, zoals je in de afbeelding rechts kunt zien. Het begrijpend lezen verbetert aanzienlijk met deze strategie!

Met hetzelfde doel is de Cornell-combinatie-methode in het leven geroepen. Deze methode is afgeleid van de Tekstbegripstrategie, gegoten in het 'jasje van Cornell'. Effectief, makkelijk toepasbaar en jongeren geven zelf over deze methode aan dat het hen meer inzicht en overzicht geeft. De resultaten zijn verbluffend!

Concentratieproblemen en concentratiestoornissen

Je leert meer over het verschil tussen concentratieproblemen en concentratiestoornissen en welke hulpmiddelen je kunt inzetten voor verbetering van de concentratie. Daarnaast leggen we je ook uit waarom sommige leerlingen bewegingsonrust laten zien en wat het nut hiervan is. Inclusief vragenlijst 'Signalering concentratieproblemen' die je kunt inzetten bij de begeleiding van leerlingen. 

Tot slot nemen we je in deze les ook mee in het verschil tussen onderprikkeling en overprikkeling. 

Dyslexie of toch iets anders?

Leer meer over de achtergrond van dyslexie, lateraliteit en visueel denken. En wat dit met elkaar te maken heeft. Als je de achtergrond begrijpt, begrijp je ook beter hoe je leerlingen met dyslexie kunt helpen. Wat kun je wel doen, maar wat ook niet?

Snellezen: We leren je hoe je jezelf of een ander kunt aanleren om zo'n 4 keer sneller te lezen dan je nu doet en waarom en in welke situaties dit handig kan zijn.

Plannen! Zo belangrijk!

We bespreken op welke manier je leerlingen kunt leren plannen en misschien nog wel belangrijker, hun planning kunt laten nakomen. 

Werkgeheugen en geheugenstrategieën

Je leert je eigen leervoorkeur kennen bij het leren van woordjes en deze te ontdekken bij anderen. We doen een leergeheugentest, die je later ook bij leerlingen kunt gaan afnemen. Je leert dat leerstijlen niet bestaan, maar er wel leervoorkeuren zijn en dat het juist heel handig is om die leervoorkeuren te combineren.

Je leert wat het verschil is tussen het kortetermijngeheugen, het langetermijngeheugen en het werkgeheugen en je weet ook hoe je je kortetermijngeheugen en je werkgeheugen kunt trainen. 

Je leert waarom concentratie en werkgeheugen met elkaar te maken hebben. 

Je krijgt daarnaast ook de 'Signaleringslijst Concentratie' en leert hiermee werken en dit als middel voor gesprek te gebruiken met leerlingen en hun ouders. 

Effectieve en niet effectieve Leerstrategieën

Welke leerstrategieën zijn nou effectief? En hoe kun je dat verwerken in jouw lessen? Dat leer je in de les over effectieve leerstrategieën. De uit onderzoek gebleken minder effectieve leerstrategieën worden ook besproken. Ook hierover leggen we uit wat niet goed werkt en wat wel goed werkt. 

We behandelen tientallen leerstrategieën, voor het leren van woorden of begrippen, het onthouden van topografie en voor het leren van teksten. 

Executieve vaardigheden en de invloed hiervan op leren:

We behandelen het EVO model (Executieve Vaardigheden in het Onderwijs) en hoe jij jouw leerling kunt stimuleren om de executieve vaardigheden verder te ontwikkelen. 

Over dit EVO model kun je gelijk al meer lezen op onze website. 


Begeleiding door jouw docent

Tussentijds lever je opdrachten in die beoordeeld worden door jouw docent. Je kunt desgewenst een afspraak maken met jouw docent om via beeldbellen jouw vragen te stellen. 

Na inschrijving ontvang je van ons een welkomstmail. Hierin staan, als jij je nog niet zelf hebt aangemeld voor de online leeromgeving, jouw inloggegevens waarmee je de overige lessen kunt gaan volgen. Daarnaast krijg je de link naar het besloten forum waar je jouw vragen op kunt stellen en contact kunt houden met medecursisten en afgestudeerde LEREN LEREN Specialisten. In deze mail lees je ook wie jouw persoonlijke docent is en hoe je jouw docent kunt bereiken. Als je je huiswerk hebt ingestuurd ontvang je binnen 1 week inhoudelijke feedback en een beoordeling.

Afronding van de opleiding

Je hebt tot 1 jaar na datum van inschrijving om de opleiding af te ronden. In deze periode kun je je vragen kwijt in de besloten groep, maar ook na dit jaar kun je lid blijven van de besloten groep en kun je zowel met onze docenten als met collega LEREN LEREN Specialisten contact blijven onderhouden en je vragen blijven stellen. Om de opleiding af te kunnen ronden moeten al jouw opdrachten met een voldoende beoordeeld zijn, evenals de eindtoets.

Wanneer al jouw opdrachten met een voldoende beoordeeld zijn ontvang je van ons een certificaat en mag jij je LEREN LEREN Specialist noemen. Je mag de LEREN LEREN training dan aan jeugd in de (huiswerk-)klas of in jouw eigen praktijk aanbieden.

De studielast is bepaald op 45 uur. Wil je de opleiding dus in ongeveer 3 maanden afronden, dan ben je zo'n 3 tot 4 uur per week bezig met je opleiding. 

Deze opleiding is geaccrediteerd door Lerarenportfolio, registratienummer 00501-06714

PORTFOLIO

In een aantal lessen kom je opdrachten tegen. Deze opdrachten vormen samen jouw portfolio. Tussentijds lever je de portfolio opdrachten in. Dit geeft ons de gelegenheid inhoudelijke feedback te geven op jouw werk en je zo verder op weg te helpen. Wanneer alle portfolio opdrachten met een voldoende zijn beoordeeld mag je de eindtoets maken. Ook dit stuur je weer in en wanneer ook de toets met een voldoende is beoordeeld ontvang je van ons het certificaat van deelname en mag jij je LEREN LEREN Specialist noemen. 

Portfolio opdrachten staan in een blauw tekstvak, net als deze tekst.

Benodigdheden

Voor deze opleiding heb je de volgende materialen nodig (Starterspakket LLS):

  • verschillende kleuren fineliners (minimaal 5 stuks, je kunt hiervoor Stabilo point 88 gebruiken)
  • 4 markeerstiften in de kleuren rozegroengeel en blauw
  • voldoende A3 vellen (ongeveer 10, na de opleiding zal je ze nog veel vaker gaan gebruiken!)

Verder heb je een printer nodig (A4) om af en toe materiaal uit te printen en natuurlijk een computer/laptop voor het volgen van de lessen. 

We starten eerst met een aantal lessen over het inplannen van huiswerk, concentratie en over snellezen, zodat je nog wat tijd hebt om de materialen aan te schaffen. Je kunt dus gewoon van start gaan met de opleiding. De materialen gebruik je in de lessen vanaf module 'Tekstbegripstrategie en Structuurmap' (vanaf les 9). 

We wensen je heel erg veel plezier bij het volgen van deze opleiding en hopen jou over een tijdje als LEREN LEREN Specialist te mogen verwelkomen!

Hartelijke groet,


Het docententeam van Wegwijs:

Jantien Roël, Anette Klomp, Yvette Roosjen en Gemmy Zengers

Jantien Roël;

Anette Klomp

Yvette Roosjen

Gemmy Zengers

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
Pen
>